Munnundersøkelse

Tannstein er en av de vanligste munnlidelsene hos hund og katt og kan føre til alvorlig tann og munnhulelidelse.

Tannstein er forårsaket av matrester sammen med bakterier i munnhulen som til sammen danner plakk. Plakk vil sammen med mineraler fra dyrets spytt etter 24 timer gjøres om til tannstein.

Når bør hunden få renset bort tannsteinen?

Tannsteinfjerning bør utføres om det begynner å få ett gul/brunt belegg, tannkjøttbetennelse og dårlig ånde.

Tannstein dannes ofte først rundt hjørnetenner og jeksler. Det er fordi at spyttkjertlene er i disse områdene. Tannkjøttbetennelse vises som en rød rad ovenfor tannkjøttet og det blør lett.

Forebygging:

Den beste måten å forebygge tannstein er ved børste tennene med en myk tannbørste og bruke tannpasta fra virbac. Daglig børsting av din hund eller katts tenner er den beste måten å forebygge tannstein

Veggiedent er mekanisk rensing av tennene. Veggiedent tyggepinner motvirker dannelse av tannplakk og tannstein hos hund samt gir en god ånde opptil 2 timer etterpå.

Vet aquadent

Rensing av tenner via drikkevann

Vet aquadent er en velsmakende væske som tilføres hundens eller kattens drikkevann. Hjelper å bekjempe tannplakk, tannstein og dårlig ånde.

Tilsett din hund eller katts drikkevann daglig. Vær oppmerksom på mengden av vann i forhold til daglig mengde. Konsentrasjonen kan ellers bli ukorrekt.

Hexarinse

Munnskyllevæske med klorhexidin til hund og katt

Hexarinse er velegnet til å skylling av tannkjøttlommer og hjelper også til å redusere dannelse av plakk. Påføres direkte langs tannkjøtt randen.

På Nesset dyreklinikk legger vi hunden enten i sedasjon eller full narkose. Det kommer an på hva som skal gjøres. Om det er en lengre prosedyre vil hunden eller katten også få væske intravenøst.

Vi renser tennene med en oval fil som har sterilt renset vann med klorhexidin i seg. Etterpå polerer vi tennene slik at det skal bli vanskeligere for at plakken skal feste seg på tennene. Om katten eller hunden blir kvalm ved oppvåkning så får den kvalmestillende.

Nesset dyreklinikk- omtanke, kunnskap og informasjon

www.nessetdk.no/bestill-time