Kastrering av katt

Når vi kastrerer en hunnkatt så fjerner vi livmor og eggstokker. Det er ett ganske omfattende inngrep. På hannkatten så fjerner vi testiklene.

Kastrering betyr at man fjerner kattens hormonproduserende organ.

Hvorfor bør man kastrere katten sin?

* Ved å kastrere katten før første løpetid så reduserer man risikoen for at katten utvikler jursvulster

* Man minsker risikoen med at hannen forsvinner hjemmeifra fordi at han er ute for å finne seg en make.

*Det blir mindre skader pga slåsskamper

* Reduserer den økende kattebestanden som er i Norge

Kastrering er ett rutine inngrep som gjøres daglig på klinikker rundt om i Norge.

For at katten skal være best mulig forberedt så anbefaler vi at den har faster 6- 12 timer før operasjonen.

Katten kan bli kvalm av narkosen og vil da få kvalmestillende.

Hunnkatten vil få fullnarkose med smertestillende. Vi bruker kun sterilt autoklavert utstyr og operasjonsområdet er sterilt. Hun må våkne av seg selv. Hun skal ha smertestillende i minst 4 dager etter operasjonen i tabletter eller mikstur form. Hun må bruke helst body og skjerm. holdes inne til stingene er tatt. Dette for at såret skal ha grodd skikkelig før hun er i full aktivitet igjen.

Hannkatten vil bli sedert med smertestillende og få lokalbedøvelse i testikkelen. Han får oppvåkning, men man skal følge med at operasjonssåret gror. Han skal kun holdes at par dager inne.

ID- merking

Når man id- merker dyr så setter man en liten mikrochip under huden på katten. Det blir kattens eget person nummer som blir registrert på eier ved www.dyreid.no. Om katten skulle komme bort kan vi lett finne eier igjen. Derfor er det viktig å oppdatere info på dyreid om katten skulle skifte eier eller adresse.

Hvorfor id-merke?

* alle katter som ikke er id- merket er i teorien "eierløs"

* om katten skulle komme bort er det lettere å finne eier

* enklere og tryggere ankomst hjemme med egen kattedør