Innvollsorm

Innvollsorm er en vanlig parasitt som lever i tarmen til et vertsdyr. Der legger den egg , som utvikler seg til larver og voksne ormer som formerer seg og legger nye egg.

En livssyklus er ca 3 uker. Parasitten lever på maten som hunden eller katten spiser. Vertsdyret kan bli underernært til tross for normal foring. Den kan også bli mer utsatt for sykdommer pga dårlig immunforsvar. Kattunger og valper er mest utsatt pga mindre motstandskraft og høyt smittespress.

Det er mange typer ormer. De mest vanlige er spolorm og bendelorm. Spolorm forekommer hyppigst. Den kan bli 18 cm på hund og 10 cm på katt. Larven må igjennom en modningsprosess og går igjennom lunger og lever før den går tilbake til tarmen. De er gulhvite og ligner spaghetti.

Bendelorm er mest vanlig hos mus og fuglespisende katter og hunder. Jakthunder er mest utsatt. Bendelormen kan bli flere meter lang og består av flere flate ledd. Skiller seg ut hele og disse ligner riskorn. Kan sees i avføring eller analåpning.

Er mitt dyr smittet av innvollsorm?

Mange er redde for å bli smittet av innvollsormen til kjæledyrene sine. Dette skjer veldig sjeldent og gir ingen alvorlige symptomer.

Spolorm: Kan bli smittet av å spise andre dyrs avføring eller bytte dyr som er smittet. Kattunger og valper får det i mors fosterliv og via morsmelk. Smittende dyr kan skille ut egg som er meget motstandsdyktige.

Bendelorm: Dyr smittes av å spise fugl, mus ller rått kjøtt.

Er dyret mitt smittet? Det er vanskelig å svare på. Noen dyr kan vise symptomer på smitte, mens andre dyr kan være smittet uten å vise noen symptomer. Parasitten sees sjelden i avføringen. Spolormen sees i oppkast. Eggene skilles ut periodevis. Eggene er så små at de må man se på i mikroskop. Bendelormen kan skille ut ledd som man ser i enetarmåpnngen.

Behandlingsregime

Det finnes mange ulike behandlingsregimer på behandling av orm og det er vanskelig å si hva som er rett og galt. Optimalt så bør hunder og katter bli behandlet mot orm etter at det er påvist. Dette er vanskelig å gjøre i praksis. Vet du at dyret ditt har orm så må det behandles. Hva skal man gjøre når smittestatusen er ukjent? Hunder er lite plaget med spolorm og bidrar lite til utskilling av egg i miljøet. Forebyggende behandling 1-2 ganger i året er neppe nødvendig. Behandling bør skje når det er påvist orm. Har du en katt eller hund som fanger mye mus så bør den behandles 3-4 ganger i året. Valper og kattunger bør behandles hyppigere og du får resept av veterinær til å ta med på apoteket.