Hvorfor vaksinere kjæledyr?

Oppdatert: 15. jan. 2019

Vaksinering er en effektiv og enkel måte å forhindre sykdom på. Sykdommer som vi vaksinerer mot er ofte dødelige som det ikke er en effektiv behandling mot. De fleste hunder og katter blir vaksinert årlig. Det gjør at vi har et lavt smittepress i Norge i forhold til andre land.

Hunder skal vaksineres når de er 8 uker, 12 uker og 16 uker. Deretter årlig.

Katter vaksineres når de er 8 uker og 12 uker. Deretter årlig.

Eldre dyr skal også vaksineres. Dette for de at de er mer utsatt for sykdom når de har dårligere immunforsvar.

Hunder vaksineres mot:

Parvovirus: angriper hundens tarmsystem og gir en illeluktende diarre. Uvaksinerte hunder blir alvorlig syke og kan i verste fall dø.

Smittsom leverbetennelse forekommer i Norge og er forårsaket av adenovirus.

Valpesyke er en sykdom som ikke bare angriper valper. Den er svært smittsom og er forårsaket av paramyxovirus.

Kennelhoste er en fellesbetegnelse for smittsomme øvre luftvei sykdommer. I Norge har vi noe som heter parainluensa og bordetella bronchoseptica. Om du vil lese mer om kennelhoste så er det en nettside som heter www.kennelhoste.com

KATTESYKDOMMENE

Kattepest: Det er ett virus som er nært beslektet med parvovirus og gir feber, oppkast og diarre. Gjerne puss fra øynene. Rammer spesielt kattunger. Felint panleukopenivirus.

Katteinfluensa: Forkjølelse, nysing og hosting. Det blir ofte en sekunder bakteriell infeksjon i lunger og øynene. Pustebesvær, hoste og betennelse i munnen. Forårsaket av calicivirus og herpesvirus.

www.nessetdk.no