Gratulerer med ny kattunge

Oppdatert: 15. feb. 2019

Å få en kattunge er veldig gøy for hele familien. Både for erfarne og nye katte eiere. Her er noen gode råd og helsemessige tiltak som kan være lurt å gjøre den første tiden av kattens liv.

Microchip

Når katten blir id merket så får den en kanyle som legger igjen en chip under huden på katten som er unikt for den. Vi sender informasjon om eier og katten med nummeret til ett nettsted som heter www.dyreid.no. Etter noen uker så er katten registrert der.

Om du skulle flytte, katten dør, skifter telefonnummer så er det viktig at du oppdaterer informasjonen der.

Vaksine

Det er viktig å vaksinere katten mot smittsomme sykdommer som det ikke er noen god behandling mot og for å sikre at ikke slike sykdommer blir spredt videre blant katter.

Kattens grunnvaksine beskytter mot:

* Felint paleukopeni virus (kattepest): Fører til feber, slapphet, oppkast og diarre. Hos drektige katter kan det medføre abort. Spesielt alvorlig for kattunger

* Katteinfluensa (herpes, calicivirus): øvre luftveinsinfeksjoner, snue og rennende øyne

Tilleggsvaksine:

Chlamydia: hovne rennende øyne, nysing og lette forkjølelses symptomer

Felint leukemivirus: De fleste katter dør innen 3- 4 år.

Ved reise til noen land i utlandet så må katten være vaksinert mot rabis.

I følge "world small animal veterinary assosiation" anbefales det å vaksinere når kattene er 8 uker, 12 uker og 16 uker.

Behandling mot innvollsorm

Kattungene skal behandles fom 2. leveuke og hver 21. dag med panacur til de er 12 uker eller hver 14. dag med banminth til de er 12. uker.

Innekatter bør behandles mot orm 1x i året eller ved påvist orm. Katter som jakter på mus 3-4 x i året.

Ungkattkontroll

Når katten er 6 måneder så kan det være lurt at veterinæren undersøker katten at den har mistet alle melketennene sine og demonstrere tannpuss slik at katten kan bli vant til at man rengjør munnhulen.

Steriliesere/kastrere

Vi anbefaler alle eiere å kastrere eller sterilisere kattene sine. Siden at det finnes allerede alt for mange katter så vil dette hjelpe til med å redusere antall hjemløse katter og at det blir mindre katter som legger ut på flukt pga lukt av andre katter som er i brunst.

Ernæring

Det er viktig at katten får ordentlig kvalitetsfor som er tilpasset kattens alder og helsetilstand. Ta kontakt med din lokale veterinær å få råd om hva som anbefales for din katt.

Ønsker dere lykke til og gleder oss til å se din nye kattunge ved Nesset dyreklinikk.

www.nessetdk.no/bestill-time

Kilde: Sandviken dyreklinikk